Дидактичні матеріали
із зарубіжної літератури
5 клас
Запропоновані завдання можна використовувати під час проведення індивідуальних занять безпосередньо на уроках або як додаткові домашні завдання з метою контролю знань та практичних навичок
Вступ. Казки народів світу
1. Дайте визначення терміну «фольклор». Назвіть відомі вам жанри фольклору.
2. Дайте визначення терміну «прислів’я». Наведіть три приклади прислів’їв.
3. Дайте визначення терміну «приказка». У чому полягає відмінність між приказкою і прислів’ям?
4. Дайте визначення терміну «казка». Наведіть три приклади загадок.
5. Правильно з’єднавши частини слів, ти зможеш прочитати назви фольклорних жанрів.
ПРИ
|
КА
|
ДУ
|
ДА
|
ПРИКАЗ
|
КА
|
ПІС
|
СЛІВ’Я
|
ЗАГАД
|
ФИ
|
КАЗ
|
КА
|
ЛЕГЕН
|
НЯ
|
МІ
|
МА
|
6. Прочитай подані в таблиці прислів’я та приказки. Визнач, де приказка, а де – прислів’я. Відповідь запиши до таблиці. Поясни свою думку.
Приказки та прислів’я
Вік живи – вік учись
| |
За двома зайцями
| |
Сім п’ятниць на тиждень
| |
Життя прожити – не поле перейти
| |
Друг пізнається в біді
| |
Йому слово, а він – сто
| |
Дурному море по коліна
| |
Сім раз відмір – один відріж
|
7. Пригадай прислів’я або приказки про явища та речі, зображені на малюнках. Запиши їх.
8. Склади прислів’я з окремих частин. Запиши їх.
Сокіл шанує свої крила,
|
ніж голодувати.
|
Одна мудра книга
|
руками дістається.
|
Краще працювати,
|
той робить за трьох.
|
Діло тоді лише корисне,
|
чого не хочеш собі.
|
Щастя у повітрі не в’ється, а
|
а людина – ім’я.
|
Людина без Батьківщини,
|
коли воно зроблене.
|
Хто працює на себе,
|
там усі друзі.
|
Не роби іншим того,
|
дорожче від найбільшого багатства.
|
Де мир і любов,
|
як насіння без землі.
|
Тигри сильні кількістю, а
|
народи – єдністю.
|
9. Дай пораду, використовуючи прислів’я або приказку:
· Учневі, який довгий час не міг розв’язати задачу, а потім разом із товаришем зробив це швидко;
· Людині, яка піддається страхові, перебільшує небезпеку;
· Другові, якому варто зайнятись чимось особливим.
10. Напиши невеличке оповідання, яке б ілюструвало
прислів’я.
11. Склади ребус, кросворд чи шараду за прислів’ям або
приказкою.
12. Поясніть значення терміну «Народна казка». Назвіть
відомі вам народні казки.
13. Заповніть схему.
Народна казка та її різновиди
|
Казки
……….
|
Казки
………
|
Казки
………
|
14. У відповідних графах таблиці запишіть якнайбільше
відомих вам назв казок.
Казки про тварин:
|
Чарівні (фантастичні) казки:
|
Соціально – побутові казки:
|
15. Поясніть значення слова «Панчатантра». Назвіть
персонажів цієї книги.
16. Знайдіть у казці «Фарбований шакал» якнайбільше
національних ознак. Запишіть їх.
17. Складіть з літер ключові слова до казки «Іссумбосі, або
хлопчик-мізинчик»: чикзинмі, суміссібо, вістьликміт.
18. Доберіть прислів’я або приказки, що характеризують
Іссумбосі.
19. Заповніть таблицю.
Реальне і фантастичне у казці «Пензлик Маляна»
Реальне
|
Фантастичне
|
20. Складіть план подорожі Синдбада.
21. Вправа «Сонечко». Охарактеризуйте Синдбада-
Синдбад
|
22. Доповніть таблицю прикладами з тексту.
Риси характеру
Риси характеру
|
Приклади(короткий переказ, цитата або назва епізоду)
|
Винахідливий, кмітливий, розумний, розважливий
| |
Сміливий, відважний
| |
Добрий, справедливий, чесний
| |
Прагне знайти вихід із будь-якого скрутного становища
| |
Терпляче переносить усі випробування
| |
Допитливий, адже бажає пізнати світ
| |
Вірний рідному краю
|
23. Запиши у вигляді плану або схеми будову чарівної
казки.
24. На прикладі казки «Пані Метелиця» запиши приклади
її складових.
Назва
| |
Зачин
| |
Зав’язка
| |
Розвиток дії
| |
Кульмінація
| |
Розв’язка
| |
Кінцівка
|
25. Чому в жодної з героїнь казки «Пані Метелиця» немає
імені? Добери імена сам, поясни свій вибір.
26. Розгадай кросворд. Знайди героїв казки і запиши їх.
П
|
М
|
А
|
Ч
|
П
|
А
|
С
|
Е
|
А
|
Н
|
І
|
У
|
Х
|
А
|
Р
| |
П
|
Ь
|
Я
|
Б
| ||||
І
|
Н
|
М
|
Ц
|
И
|
Ц
|
И
| |
В
|
Е
|
Е
|
Т
|
Е
|
Л
|
Я
|
27. Чому братів Грімм називають збирачами, а не авторами
казок?
28. Поясніть значення термінів «сюжет», «мандрівний
сюжет». Назвіть казки, в яких, на вашу думку,
використовується «мандрівний сюжет».
29. Запиши назви українських та зарубіжних казок, які
мають подібні сюжети.
30. Склади «зворотну казку». Нехай у ній дія
розвиватиметься як у дзеркалі: все буде навпаки.
Наприклад, Заєць – хитрий, підступний;
Лисиця – добра, слабка.
31. Дайте пояснення терміну «літературна казка», «автор
літературного твору», «оригінал», «переклад»,
«перекладач». Назвіть відомих вам казкарів.
32. Уважно розглянь матеріал поданої таблиці. Випиши
ознаки літературної казки.
Написана автором
|
Герой або добрий, або злий
|
Творець казки – народ
|
Казка «живе» у друкованому вигляді
|
Казка передається з покоління в
покоління в усній формі
|
Герой поєднує в собі позитивні та
негативні риси характеру
|
33. Допоможи казкам знайти своїх авторів. Відповіді
запиши.
«Снігова королева»
|
Дж. К. Ролінг
|
«Казка про рибака і
рибку»
|
Г. К. Андерсен
|
«Соловей»
|
О. С. Пушкін
|
«Пеппі Довгапанчоха»
|
Ш. Перро
|
«Дюймовочка»
|
А. Ліндгрен
|
«Казка про золоту рибку»
|
Ш. Перро
|
«Червона шапочка»
|
О. С. Пушкін
|
«Кіт у чоботях»
|
Дж. К. Ролінг
|
«Гаррі Поттер і
філософський камінь»
|
А. Ліндгрен
|
«Попелюшка»
|
Г. К. Андерсен
|
34. Назвіть якомога більше героїв зі вступу до поеми
«Руслан і Людмила» «Край лукомор’я…»
35. Поєднайте в логічні пари предмет та його ознаку зі
вступу до поеми «Руслан і Людмила» «Край
лукомор’я…»
Грізний
|
ланцюг
|
Бурий
|
дуб
|
Руський
|
кіт
|
Смарагдові
|
доріжки
|
Чудові
|
страхіття
|
Зелений
|
дух
|
Нечувані
|
вовк
|
Невідомі
|
цар
|
Дикий
|
ватаг
|
Золотий
|
хвилі
|
Учений
|
витязі
|
Морський
|
берег
|
36. Добери та запиши прислів’я або приказки, які б
характеризували героїв «Казки про мертву царівну та
сімох богатирів».
37. Створи словесний портрет свого улюбленого
персонажа з «Казки про мертву царівну та сімох
богатирів».
38. Розгадай кросворд. Знайди та запиши героїв «Казки
про мертву царівну та сімох богатирів».
Ц
|
Є
|
Л
|
И
|
С
|
Е
|
Й
|
А
|
А
|
Ч
|
О
|
Р
|
Н
|
Я
|
Р
|
Н
|
А
|
М
|
А
|
К
|
В
|
І
|
В
|
Ч
|
У
|
Х
|
А
|
Б
|
І
|
Р
|
И
|
Т
|
А
|
Г
|
О
|
39. Склади власний кінець казки Андерсена «Стійкий
олов’яний солдатик».
40. Керуючись логікою та знанням творів, розподіли
казкових героїв та речі, що зустрічаються в казках
Г.К. Андерсена.
«Стійкий
олов’яний солдатик»
|
«Соловей»
|
«Дикі лебеді»
|
Жаба, балерина, жук, брати, ластівка, лебеді, соловей, солдатик, клітка, кресало, король, сестра, кропива, гном, мундир.
Олов’я-ний солдатик
|
· уявіть себе в ролі мандрівника, який уперше побачив імператорський палац, і розкажіть про свої враження;
· складіть вірш на честь справжнього солов’я;
· інсценізуйте похід придворних до лісу, де жив соловей (використайте звуки природи – мукання корови, кумкання жаб, спів лісових пташок, спів солов’);
· покажіть себе в ролі придворної дами, яка розповідає про те, що трапилося в столиці після успішного виступу справжнього солов’я (механічного).
солов’я.
Соловей
|
44. Складіть кросворд за казкою Андерсена «Соловей».
45. Поєднайте героїв із їхніми характеристиками.
Справжній соловей Штучний соловей
Осипаний коштовним камінням, співав так, що виступали сльози, дорогоцінний, живий птах, справжній, жив на шовковій подушці, прогнав співом смерть, мовчав у важку для імператора хвилину, механічний, жив на волі, непримітна пташка, співав, як шарманка, маленька сіра пташка, дорога іграшка.
46. Складіть анкету-характеристику Хлопчика-зірки.
Ім’я
| |
Батьки
| |
Вік
| |
Освіта, вміння
| |
Портрет до змін
| |
Портрет після змін
| |
Характер у дитинстві
| |
Характер після змін
|
Природа і людина
47. Дайте визначення терміну «вірш». Назвіть характерні ознаки вірша. Наведіть приклади.
48. Дайте визначення терміну «пейзаж». Назвіть види пейзажу. Наведіть приклади.
49. Опишіть картину літнього (зимового, весняного, осіннього) дня (ранку, вечора).
50. Подумайте, про що могли б поговорити коник і цвіркун? Складіть діалог, використовуючи антитезу.
51. Випишіть слова, які асоціюються у вас із віршем Гете «Нічна пісня подорожнього».
Спокій, краса, страх, утома, бадьорість, очікування, тривога, радість, замилування, неспокій, байдужість, енергія, відкриття, суєта, порядок, гармонія.
52. Дайте визначення терміну «метафора». Наведіть приклади метафори.
53. Подумай, чи є епітети в таких словосполученнях: сині гори, тіняві гаї, дикі кущі, буйна ріка? Відповідь запиши і аргументуй.
54. Дайте визначення терміну «епітет». Прочитай подані пари слів. Випиши з них ті, які є епітетами.
Кам’яний дім, кам’яне серце, золоте серце, золота обручка, золоті руки, ясна погода, ясна голова, скам’яніла душа, синя тканина, сині гори, золота осінь, скрипучі двері, скрипучий голос, дикий звір, дикий ліс, дикі стежки, срібний дощ, буйна зелень, швидкий розум.
55. З’єднай іменники з прикметниками, які в новоутвореному словосполученні стануть епітетами.
Прикметники: золотий, швидкий, рожевий, кам’яний, тихий.
Іменники: ріка, квіти, голос, сережки, думка, будівля, руки, мрії.
Зразок: рожеві мрії.
56. Із вивчених поезій випишіть у три колонки приклади художніх засобів.
Епітет
|
Метафора
|
Порівняння
|
57. Напиши невеличкий твір за однією з тем: «Музика весни», «Острів ходить по садах», «Природа сумує», «Розмова проліска та сонячного зайчика». Використовуй епітети, метафору, порівняння. Якщо хочеш, можеш скласти вірш.
58. Запишіть власні епітети замість перекладачевих:
Прощавайте ..………… гори,
………………………… сніги,
Прощавайте …………. звірі і
………………………... луги!
Прощавайте, пущі…………..
Й ……………………... гаї,
Прощавайте………….. ріки
Й ……………………... ручаї!
По можливості збережи задум автора.
59. Дайте визначення терміну «оповідання». Назвіть основні ознаки оповідання.
60. Складіть «сюжетний ланцюжок» оповідання «Снап» по пам’яті.
61. Доведіть, що твори Е. Сетона-Томпсона є оповіданнями.
Світ дитинства
62. Дайте визначення поняття «повість». Назвіть характерні ознаки повісті. Наведіть приклади.
63. Порівняй риси, притаманні повісті та народній казці. Запиши до таблиці риси, які об’єднують та різнять ці жанри.
Казка
|
Повість
| ||
Риси, характерні лише для казки
|
Спільні риси
|
Риси, характерні лише для повісті
| |
64. Побудуй ланцюжок подій у тій послідовності, в якій вони відбуваються у повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра». Додай неназвані епізоди.
Отримання нагороди в недільній школі, на цвинтарі, загибель індіанця Джо, покарання Тома тіткою, на острові, Том у суді, у печері.
65. Дайте відповіді на питання.
· Місто, де відбуваються події повісті «Пригоди Тома Сойєра».
· Ім’я зведеного молодшого брата Тома.
· В який день тижня Том білив дощаний паркан?
· Прізвище Беккі.
· Назва гори, яку було видно з вікон школи, де вчився Том.
· Улюблена їжа Тома.
· Нагорода для кращих учнів недільної школи.
· Герой, на якого хотів бути схожим Том.
· Місце, де хлопці знайшли скарб.
· Ім’я найкращого друга Тома.
· Як хлопці допомогли слідству?
· Як ви думаєте, чому жителі містечка, підозрюючи індіанця Джо в поганих вчинках, мовчали?
66. Прочитайте подані цитати з повісті «Пригоди Тома Сойєра». Кого саме характеризує кожен уривок? Відповіді запишіть в тій послідовності, в якій подано цитати.
«Як і багато хто з простодушних людей, вона тішила себе думкою, ніби має неабиякий хист до таємничої дипломатії…»
«…то був слухняний хлопчик, який не любив пустощів і нікому не завдавав клопоту».
«… у цього хлопчиська і витівки щоразу інші, отож не знаєш, чого й сподіватися».
«Він був водночас і пароплав, і капітан, і сигнальний дзвін, отож мусив уявляти, ніби стоїть сам на собі, на капітанському містку, сам дає команди й сам їх виконує».
«Він був нероба, безпритульник і розбишака».
«…право білити придбав… за дохлого пацюка на мотузці, щоб крутити ним над головою».
67. Том, коли білив паркан, відкрив загальний закон. Розшифрувавши ребус, ти прочитаєш цей закон.
І
|
КО
|
ЖЕН
|
ХЛО
|
ПЕЦЬ
|
ДО
|
НА
|
КОЖ
|
І
|
,
|
РОС
|
ЛА
|
ЛЮ
|
ДИ
|
НА
|
ТИ
|
ГНУ
|
ПРА
|
ВЖДИ
|
ЗА
|
МУТЬ
|
І
|
ДО
|
МА
|
ГА
|
КИ
|
ТІЛЬ
|
СЯ
|
МУТЬ
|
ТИ
|
ТО
|
ГО
|
,
|
ЧО
|
ГО
|
ТИ
|
СЯГ
|
ДО
|
КО
|
ВАЖ
|
А як ти ставишся до «відкриття» Тома? Аргументуй свою думку.
68. Всім відомо, що повість про Тома Сойєра – гумористичний твір. Але крім гумору автор використовує й інші художні засоби. Наведи приклади.
Епітети………………………………………………………… Порівняння……………………………………………………
Антитеза………………………………………………………
69. Чи довів Том своїй однокласниці Беккі, що він справжній «лицар», благородний і непохитний? Доведи свою думку.
70. Як ти розумієш слова Гека Фінна: «Бути багатим – не така вже радість, як ми гадали»? Чому Гек утік від вдови?
71. Склади ребус або кросворд про життя Тома Сойєра.
72. Уяви, що Том Сойєр зустрівся з письменником, прочитавши твір про себе. Про що б вони розмовляли? Поміркуй і запиши.
73. Дайте визначення поняття «роман». Назвіть характерні ознаки роману. Наведіть приклади.
74. Заповніть порівняльну таблицю «Ознаки оповідання, повісті, роману».
Оповідання
|
Повість
|
Роман
|
75. Літературна гра «Історія п’яти речей».
Завдання: з’ясувати, з якими подіями у романі пов’язані означені предмети.
Лист, валіза, килимок, муха, холодець.
76. Складіть «сюжетний ланцюжок» роману «Полліанна».
77. Складіть сенкан або «асоціативний кущ» за ім’ям головної героїні роману Полліанни.
78. Випишіть, які риси характеру із запропонованих притаманні Полліанні.
Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність, розсудливість, працелюбність, заздрість, оптимізм, люб’язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.
79. Складіть анкету-характеристику Полліанни.
Ім’я
| |
Місце проживання
| |
Батьки, опікуни
| |
Вік
| |
Освіта
| |
Риси характеру
| |
Вплив на життя й долі людей
| |
Мрії Полліанни
| |
Сенс гри в радість Полліанни
| |
Чому навчила дорослих і дітей
|
Сила творчої уяви
80. Складіть анкету-характеристику Аліси.
Ім’я
| |
З якої книги
| |
Вік
| |
Родина
| |
Освіта
| |
Пригоди
| |
Риси характеру
| |
Прототип
|
81. Поєднайте цитати з тими персонажами, кому вони належать (або назвіть, кому вони належать)
«Якщо в тебе всі вдома, то чого ти тут?»
|
Сонько-гризун
|
«Ну, тепер буде веселіше! Люблю загадки!»
|
Королева
|
«Ти ще скажеш, що «я дихаю, коли сплю», і «я сплю, коли дихаю» - одне й те саме!»
|
Король
|
«З часом треба поводитися правильно»
|
Капелюшник
|
«Усе ясно! Постинати їм голови!»
|
Чеширський кіт
|
«Серденько, звели, будь ласка, прибрати Кота!»
|
Аліса
|
82. Вправа «Сонечко». Охарактеризуйте головну героїню повісті-казки «Аліса в Країні Див» Алісу.
Аліса
|
83. «Словесне малювання». Змалюйте ліричну героїню вірша М. Цвєтаєвої, якою ви її собі уявляєте.
84. Поєднайте художні засоби з їх прикладами.
Приклади
|
Художні засоби
|
Палкий (привіт), любих (книг)
|
Окличні речення (риторичні)
|
Ви, незрадливі любі друзі; о золоті мої часи
|
Порівняння
|
Вже смеркло, холод у вікно
|
Метафора
|
Боюсь! О Господи!
|
Пейзаж
|
Палає серце на папері, імена ці золоті
|
Поетичні звертання
|
Як Діоген
|
Епітети
|
Як гарно з книгою у хаті!
|
Вигуки
|
Та чом би серед любих книг Знов з лампою не задрімати?
|
Питальні речення (риторичні)
|
Сучасна література. У колі добрих друзів
85. Дайте визначення термінам «персонаж», «герой». Назвіть засоби створення образу героя.
Чарлі
|
87. Складіть правила щасливої родини або пам’ятку для батьків щодо виховання дітей.
88. Визначте, які художні засоби використовує письменниця для створення яскравих картин.
Приклади
|
Художні засоби
|
Пустопорожня (газета); мужній (вигляд); бурхливу (юність)
| |
Одного тихого теплого дня, коли над Долиною Мумі-тролів сіяв літній дощик…
| |
…Він перемінився на чудернацьке звірятко. Усе, що в ньому було кругленького, стало тонким, а все маленьке розрослося до неймовірних розмірів…
| |
Гнати в шию, лягли покотом від сміху, не на жарт, до пуття
| |
О горе! Хай знає! Троє проти одного – це ж несправедливо! Ти самозванець!
| |
Обертаючись, мов пропелер світяться, наче очі диких звірів
|
89. Літературна гра «Історія дванадцяти речей».
Валіза, гребінець, кінопроектор, столешниця, водолазний костюм, горище, павук, кошик для білизни, карта (меню), паштет, сосиски, срібний піднос.
90. заповніть таблицю «Реальне та фантастичне в повісті- казці П. Маара «Машина бажань…»
Реальне
|
Фантастичне
|
91. «Усне малювання». Створіть усний портрет героїв твору П. Маара або напишіть листа письменникові.
92. Вгадай письменника! За поданими ознаками назвіть прізвище та ім’я поета або письменника, з творчістю яких знайомилися в 5 класі. Відповіді запишіть.
· Вони були братами і збирачами німецького фольклору.
· Син чоботаря, мріяв бути актором, а став відомим на весь світ казкарем.
· Його називають вірним лицарем країни Дитинства.
· Його називали «великим національним поетом», у якому «російський характер знайшов відображення в усій своїй чистоті й красі».
· Про себе він завжди говорив: «Я не англієць, я ірландець, а це зовсім різні речі».
· Він був тим, хто не просто слухав, а дослухався до тихого плину води, шелесту трав і квітів, усіх звуків природи.
· Він серйозно цікавився різними науковими галузями – геологією, біологією, мінералогією.
· Засновник анімалістичної літератури, де цікаво й правдиво в художній формі розповідає про життя тварин.
· В одному зі своїх листів вона писала: «Кожен несе в собі добре світло, тільки треба вміти відкрити свою душу й подарувати це світло людям…»
· Ніхто з його сучасників не міг зрозуміти, чому цей дорослий чоловік у темній рясі священнослужителя скрізь носив із собою фотокамеру?
· Він говорив: «Якби я не мав дітей, я б ніколи не писав дитячих книжок».
· Протягом усього життя письменниця вигадувала історії про мімі-тролів для того, щоб сучасний світ став трохи добрішим і людянішим.
93. Уявіть, що ви подорожуєте у Всесвіті і з вами відбуваються дивовижні речі: ви перетворюєтеся на якусь рослину чи тварину. Створіть невеликий твір на одну з тем:
· Я – квіточка;
· Я перетворився на тваринку;
· Я – інопланетянин.
94. Назвіть дитячі книги, в назву яких винесено імена головних героїв.
95. За якими сучасними дитячими творами створено мультфільми?
96. Складіть список тих книг, які порекомендували б своїм одноліткам для самостійного читання.
Література
1. Світова література. 5 – 9 класи. Програма / О.М. Ніколенко, К.В. Таранік-Ткачук, С.П. Фоміна, О.В. Ревнивцева, Н.В. Онищенко.
2. Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х.: Основа, 2011. – 287 с.
3. Загоруйко О.Я. Світова література. 5 кл. (за підручником О.М. Ніколенко, Конєвої Т.М., Орлової О.В. та ін.). – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 144 с.: табл., іл. – (Серія «Мій конспект»).
4. Ніколенко О.М., Конєва Т.М., Орлова О.В. та ін. Світова література: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. Навч. Закл. – К.: Грамота, 2013. – 296 с.
5. Паращич В.В. Усі уроки світової літератури. 5 клас. І семестр. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 254, [2] с.: іл., табл., CD. – (Серія «Усі уроки»).
6. Паращич В.В. Усі уроки світової літератури. 5 клас. ІІ семестр. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 251, [5] с.: іл., табл. – (Серія «Усі уроки»).
7. Тютюненко С.В. «Гляди не забудь: Людиною будь!» Урок-суд над Хлопчиком-зіркою (за казкою Оскара Уальда «Зоряний хлопчик) // Зарубіжна література в школі. – 2008. – № 15 – 16.
Дякую за цікавий і дуже корисний матеріал!
ВідповістиВидалити